Listing 1 - 10 of 145 << page
of 15
>>
Sort by

Book
Zelfregulatie in een notendop
Authors: ---
ISBN: 9789079336326 Year: 2020 Publisher: Helmond Uitgeverij OMJS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen (mede-)eigenaar laten zijn van hun eigen leerproces is cruciaal voor een optimale ontwikkeling, voor het vergroten van intrinsieke motivatie en voor het bevorderen van leerprestaties.In hoeverre hebben we hier al echt aandacht voor in het Nederlandse onderwijs? Wat kun je doen ? als leraar, maar ook als school ? om een omgeving te creëren waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen tot zelfregulerende individuen?Meerdere factoren lijken invloed te hebben op deze ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan motivatie, de ontwikkeling van executieve functies, de kracht van feedback en het inzetten van formatief evalueren. Het best komt deze ontwikkeling op schoolniveau tot zijn recht door vanuit visie hieraan te werken. Zo lukt het een uitdagende leeromgeving te creëren die past bij wat iedere individuele leerling nodig heeft voor de eigen ontwikkeling.(https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/zelfregulatie-in-een-notendop.html)


Book
Provocatieve leerlingbegeleiding.
Author:
ISBN: 9789079596034 Year: 2009 Publisher: Esch Quirijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Provocatieve leerlingbegeleiding is een nieuwe uitdagende manier van begeleiding,die lijkt te spotten met bestaande vormen. De begeleider is niet de wijze leermeester, maar eerder de hofnar, die plezier maakt, zegt wat anders verborgen blijft. Zijn wijsheid schuilt achter ontregelende acties die de leerling dwingt zijn eigen orde te scheppen. Humor, geloof in de kracht van de leerling en geloof in eigen kracht zijn drie basiselementen waarmee de begeleider de leerling zijn eigen kracht laat inzetten. Oprechte betrokkenheid met de leerling zorgt ervoor dat die kracht op een optimale manier wordt gebruikt.


Book
Kiezen is een kunst : zó help je scholieren op weg
Author:
ISBN: 9789065085566 9065085564 Year: 2006 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het is belangrijk dat jongeren kunnen kiezen. Ze leven immers in een maatschappij waarin keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid centraal staan. Ook in het onderwijs wordt meer en meer een appèl gedaan op de zelfverantwoordelijkheid van en regie door leerlingen. Maar weten jongeren altijd hoe ze moeten kiezen? Het is nodig dat het onderwijs nadrukkelijker dan nu het geval is, aandacht besteedt aan het leren kiezen door leerlingen. Dit boek gaat hierover. De belangrijkste bouwstenen van leren kiezen komen aan de orde. Naast de logischrationele keuzestijl die in keuzebegeleiding doorgaans veel aandacht krijgt, worden zes andere keuzestijlen gepresenteerd die scholieren in de praktijk vaak hanteren. Ook geeft het boek een beschrijving van de kwaliteiten en valkuilen die bij deze stijlen horen. Het laatste deel van het boek bevat een concreet lesplan, inclusief veel oefeningen.


Book
Minder onderwijzen, meer leren : handelingsgericht werken 2.0
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789461182180 946118218X Year: 2016 Publisher: Rotterdam Bazalt Educatieve Uitgaven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Passend onderwijs voor iedere leerling. Hoe krijg je dat als leraar voor elkaar? Hoe sluit je aan bij alle onderwijsbehoeften? Je kunt het mooi omschrijven in allerlei plannen, maar zijn die plannen ook uitvoerbaar? Hoe voorkom je dat Handelingsgericht Werken een administratieve last wordt in plaats van een hulpmiddel? Dit boek geeft antwoord op die vragen.


Book
Leergesprekken in een notendop
Authors: ---
ISBN: 9789079336241 9079336246 Year: 2017 Publisher: Helmond OMJS (Onderwijs Maak Je Samen)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet praten óver de leerling, maar mét de leerling: samen op zoek gaan naar 'wat kan ik al, wat kan ik nog leren, wat wil ik nog leren en hoe ga ik dat doen'?Het lijkt vaak heel gemakkelijk om in gesprek te gaan met leerlingen, maar bij een goed leergesprek spelen meerdere factoren een rol. Denk bijvoorbeeld aan de relatie met de leerling en ouders, het pedagogisch handelen van de leraar en de gesprekstechnieken die ingezet kunnen worden ten aanzien van het doel van het gesprek.Naast deze factoren is het van belang dat het voeren van leergesprekken plaatsvindt vanuit de visie van de school en aansluiting vindt bij de andere ontwikkelingen waar de school op dat moment mee bezig is. Leergesprekken hebben namelijk een directe invloed op de kwaliteit van lesgeven en het leren van leerlingen.Leergesprekken in een notendop beschrijft het belang van leergesprekken. Deze publicatie legt uit waarover, hoe en wanneer je leergesprekken kunt voeren en op welke wijze een school leergesprekken een plek kan geven in de praktijk. Ze biedt naast theorie ook praktische tools om met leergesprekken aan de slag te gaan. De inhoud en werkwijze van deze Notendop-uitgave zijn gericht op het primair onderwijs.(Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl)


Book
Encyclopedie van alle landen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789020988321 Year: 2012 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lees over de vreemde gebeurtenissen, de bijzondere dieren, de afschuwelijke geschiedenissen en de gekke feitjes die de 200 landen van de wereld zo interessant maken.


Book
Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft en iedereen om hen heen : handreiking aan docenten
Author:
ISBN: 9789090284170 Year: 2014 Publisher: Doetinchem Graviant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een dun en vlot geschreven boekje vol praktische informatie over 'beelddenkers'. Inzicht in hun andere leerstijl voorkomt veel problemen en geeft gelukkige kinderen! Wat velen niet weten, is dat een groot aantal zorgleerlingen één ding gemeen heeft: hun één en dezelfde, andere leerstijl. Het onderwijs sluit in de meeste gevallen niet op deze leerstijl aan waardoor velen van hen onnodig vastlopen. Pien van den Boorn-Reitsma schreef daarom een praktische handreiking voor docenten in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. Juist met een klein boekje als dit wil zij duidelijk maken dat het niet zo ingewikkeld is als het lijkt om passend onderwijs te geven aan leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen. Zodra je hun andere leerstijl begrijpt en een plaats geeft in de lessen van alledag is er bij hen veel winst te behalen en worden diverse problemen in de klas voorkomen. Veel van deze leerlingen beschikken over sterke creatieve en/of sociale eigenschappen. Deze kwaliteiten worden bij uitstek in creatieve samenwerkingsvormen benut. Wanneer je als docent dan ook uitgaat van hun kracht en tevens een onderlinge verbondenheid weet te creëren binnen je groep, zal iedereen tot zijn recht komen: je zorgleerlingen, hun klasgenoten en jijzelf als docent. Dit boekje wil een inspiratiebron zijn voor de individuele leraar. Het is makkelijk leesbaar en eenvoudig toepasbaar in de lessen van alledag. Thema's: zorgleerlingen, leer-, gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen, leerstijlen, beelddenken, beelddenkers, passend onderwijs, actief en coöperatief leren, creatief en probleemoplossend denken, zelfstandig kennis verwerven, verbondenheid met en onder leerlingen.


Book
Kijkwijzer voor taalgericht vakonderwijs.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 903292253X Year: 2006 Publisher: Enschede SLO (Stichting Leerplanontwikkeling)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kijkwijzer maakt samen met 'Coachen op taal' en de 'Lesfabriek voor taalgericht vakonderwijs' deel uit van het project 'Taalgericht vooruit!' De Kijkwijzer voor taalgericht vakonderwijs is bedoeld als ondersteuning bij het gericht observeren en analyseren van taalgerichte vaklessen voor de verdere ontwikkeling en implementatie van taalgericht vakonderwijs. Daarmee heeft het een preventieve functie (voorkomen van achterblijven of uitval van leerlingen) en een stimulerende functie (verbetering van leerresultaten). Het instrument biedt richtpunten voor gesprekken met docenten over de mate waarin hun lessen taalgericht zijn en het biedt aanknopingspunten voor de verbetering van deze lessen. De 'Kijkwijzer' is gebaseerd op de pijlers die het concept taalgericht vakonderwijs vormen: context, interactie en taalsteun. De brochure bevat vier versies van het instrument met een handleiding. De dvd met acht lesfragmenten ondersteunt het leren werken met de observatie-instrumenten.


Book
PBS in de klas : verbeter je klassenmanagement met praktische gedragsinterventies
Authors: ---
ISBN: 9789491806858 Year: 2016 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met Positive Behavior Support creëer je een positieve omgeving op school die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Uit onderzoek is gebleken dat deze schoolbrede aanpak zeer effectief en doelmatig is.Van schoolbreed naar klasbreed. In dit boek gaat de aandacht vooral uit naar de leraar: hoe zorg je er in de klas voor dat gewenst gedrag wordt versterkt en hoe voorkom je probleemgedrag? Praktisch en concreet wordt uiteengezet hoe je je klassenmanagement verbetert met de uitgangspunten van PBS, want de sfeer in de klas en de manier waarop je lesgeeft, hebben invloed op het gedrag van de leerlingen.In PBS in de klas komt onder meer aan de orde: Structuur aanbrengen in klassenomgeving • Leerlingen actief bij instructie betrekken • Positieve gedragsverwachtingen aanleren • Positief gedrag bekrachtigen • Reageren op ongewenst gedrag. De auteurs hebben gebruikgemaakt van de resultaten van tientallen jaren onderzoek naar klassenmanagement. Ze zijn erin geslaagd de basisprincipes van PBS te vertalen naar praktische strategieën voor in de klas waarvan elke leraar kan profiteren, zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs. Tot slot schenken ze ook ruim aandacht aan klasbrede interventies voor risicoleerlingen of leerlingen met ernstig probleemgedrag. Ook als jouw school geen PBS-school is, kun je met de inhoud van dit boek uit de voeten; de effectieve gedragsinterventies worden stap voor stap helder uitgelegd.


Book
Prisma co-teaching : passend op weg naar integratief onderwijs
Author:
ISBN: 9789033496042 9033496046 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beschrijving van een onderwijsmethode (basis- en voortgezet onderwijs) waarbij twee samenwerkende professionals gedifferentieerd lesgeven aan een klas van 25 leerlingen, inclusief vier met een speciale onderwijsbehoefte.

Listing 1 - 10 of 145 << page
of 15
>>
Sort by